Tuesday, April 27, 2010

Tethered Shooting

E
Even though your camera may be digital, it can still be hard to get a good idea of what your work will look like while in action. You don't always have time to stop and scan through your shots especially when you are in the moment. A good way to see what is going on real time while your clicking away is tethered shooting. All you need is your camera's software, laptop and USB cord. It's always handy to have your assistant scan the lap top while your shooting to help direct the shoot. It is also a lot easier to glance back at every now and then during the shoot. We find it is also a nice option to have at weddings or special events. Guests can gather around and whatch your work. It can be quite entertaining,

F
Même si votre caméra est digital, il peut être difficile de savoir à quoi ressemble vos photos durant l'action. Vous n'avez pas toujours le temps de vous arrêtez et de voir toutes vos photos unes après les autres surtout quand vous êtes en pleine action. Une bonne façon de savoir à quoi ressemble vos photos durant la session, est d'avoir un cordon qui vous permet de transmettre vos photos à votre écran d'ordinateur. Tout ce que vous avez besoin est votre caméra et les logiciel, le cordon USB ainsi que votre écran. C'est toujours pratique d'avoir un assistant qui regarde les images entrées et qui vous aide à vous dirigez lors de la session photo. Nous pensons aussi que c'est une bonne option pour les mariages ou les évènements. Les invités peuvent voir leurs photos défiler au fur et à mesure que vous effectuez votre travail. Cela peut être très divertissant.

Monday, April 26, 2010

Filling in your frame

E
A common assumption that people have when taking pictures is that it is important to have the full complete silhouette of your model or object. They often believe that having a full frame can give an instant impact for their pictures. Although there are times when this can give great results you must be careful not to lose your main subject into the background. You would be surprised at how beautiful your picture can be, if you get ride of all your unnecessary clutter that ends up in your frame. There is no reason why you can't have close ups. Even if that close up means chopping off a portion of the picture. This can give a very dramatic effect. This way you can capture your subjects mood, personality and can also remove a dominant background that can make a child almost disappear.

Keep in mind that when you view your pictures, they are usually mounted in picture frames or digital frame on walls or your desk. This means that the image and subject will be even smaller once printed. You lose the impact on the viewer. This can happen because the background is so large, it can detract from your main subject of focal point.

F
La plupart des gens croient que pour prendre une photo il est important que le model soit prit de plein pied, de même pour un objet. On peut aussi croire que de prendre une photo plein cadrage peut donner un résultat quant à l’impact de la photo. Toute fois, il faut faire attention de ne pas perdre le sujet dans le décor. Vous seriez surpris de voir à quel point une photo peut être parfaite si l’on enlève tout les éléments non-utiles aux décors/accessoires. Il n’y a aucune raison pour que vous ne puissiez faire de photo rapprochée. Même si faire une photo de style ‘’close up’’ veut dire couper une certaine partie de la photographie. Ce type de photo est très dramatique et nous permet de capturer l’humeur, la personnalité et peut nous permettre d’enlever un fond de scène dominant, qui peut faire disparaitre les plus petits model.

Garder bien en tête que lorsque vous regardez vos photos, elles sont dans un cadre ou même un cadre digital, sur les murs et même sur votre bureau. Ce qui veut dire qu’une fois les photos imprimées, le sujet aura l’impression d’être encore plus petits. On perd beaucoup l’impact de la photo. C’est ce qui peut se produire lorsque l’arrière scène est trop large ce qui a pour effet, de détacher votre sujet du point focal de la photo.

Sunday, April 25, 2010

When to call it quits?

E
We often get asked how long it takes to get really great pictures in a photo session. The answer to this varies depending on your clientele. Some people take longer to get comfortable, some jump right in. It's also a matter of finding what your looking for in your subject. What is captivating about this person? Their eyes, smile, hair, nose, personality etc... Once you've got this you can start from there. In 1 hour, you will see how your vision is coming. Obviously if the juices are flowing, keep on going but don't push it. Sometimes going on longer doesn't help that much. You can get an extra 3-4 shots but was it really worth it? What about your model or child? Are they getting annoyed at how long the session is taking? This is why we think it's good to try and train yourself to a time frame. 1 hour shoot, 2 hours,3 hours etc... this way you can stick to the plan, estimate how long it will take to get what you need. This also assures your client something they easily apply to their schedule without delays.

F
On nous demande souvent la question : Combien de temps cela peut prendre avant d'avoir des photos superbes sur photo ? La réponse à cette question peut varier selon la clientèle. Certaines personnes sont moins à l'aise, ce qui prend plus de temps. Pour d'autres, dès que la caméra est ouverte, les voilà partis ! C'est aussi de trouver une façon de faire ressortir le meilleur de vous. Qu'est-ce qui est captivant chez cette personne ? Le nez, le sourire, cheveux et biensure, la personnalité. Lorsque nous avons cette base, c'est là que tout commence. En une (1) heure, vous verrai le tout sortir sur caméra. Évidement si tout vas bien, il est important de ne pas pousser la note. Il ne faut pas non plus essayer d'en faire plus qu'il en est nécessaire. Souvent, 3 ou 4 photos supplémentaires peuvent être prises, mais en valaient-elles la peine? Qu'en est-il de votre model ou de l'enfant ? Peuvent-ils se tanner de la session, du temps que celle-ci prend ? C'est ce que nous pensons, il faut se donner un temps limite avec des idées précises. Il faut savoir s'arrêter et nous donner une heure juste. 1 heure....deux ou même 3 heures. Les clients doivent savoir combien de temps ils auront à consacrer à cette session et se sera plus facile de l'appliquer à leur horaire.

Friday, April 23, 2010

The right energy

E
We all want to be 100% at our photo shoots, but sometimes trying to do right can be so wrong. Having a parent come in telling us their kid ate tons of his Halloween candy may not be the energy you want. This senario most likely will end up with the child bouncing of the walls so fast making it difficult to snap anything. In 30 minutes he will be falling asleep. Although this can be quite funny, it can also be difficult to get some great shots. This is why we believe that you must be careful with what you eat before your shoot. Especially for photo sessions over 2 hours. Last thing you want is NOT eat before the shoot and have it written all over your face. Make sure that your body is at 100% so that your pictures are as well. Fruits, vegetables and pure orange juice can give you the kick you need. Lets leave the sugar rushes for a birthday!!

Wednesday, April 21, 2010

Sarah the heartbreaker

E
We met a new young model and she was such a good little girl. All it takes for her to smile is a funny face. She was already use to everyone taking pictures of her since she was the first grandchild. She actually posed for us and the camera. I have to admit that it is very pleasing to see a baby striking posses, especially when they are only 9 months.

We loved seeing her smile with her 4 little teeth that were growing in, It just doesn't get much cuter than this!! Her adorable face matched her sweet personality. She prefers solid food to puree and took a bite out of a red apple for us. We noticed that little Sarah had her mothers eyes and so we did our best to capture that similarity within the mother daughter shots. Of course Sara's big baby blue eyes photographed well and she was a pleasure to photograph. Here are some pictures of this little model.

F

Monday, April 19, 2010

Brothers & Sisters / Frères & Soeurs

E
The portrait between brothers and sisters require a lot of work. Especially when our models are very young and restless, But there are exceptions! Alexia (in the last post) was very attentive and so was her big brother; William. This photo session was comparatively easy for me. The children were quiet, but also shy. William was very bashful and I had to find him his comfort zone in order to take beautiful photos. The assistance of a parent and or a familiar face (to the eyes of the child) is necessary in this case. We already spoke in another post about how children can become anxious and I feel the need to recap on that subject. Children are 100% more comfortable at home with their familiar environment in order to do the photo shoot. I believe that it is also easier for the parents to assist their child and do not have to be concerned with what the child touches or if they are screaming too loud ect! So here are some pictures of William and his sister Alexia

F


Le portrait entre frères et soeurs demande beaucoup de travail. Surtout quand nos models sont très jeunes et agités. Mais il y a des exceptions ! Alexia (dans le dernier post) qui a été surprenament attentionnée par la caméra et son petit frère ; William. Cette session photo a été relativement facile pour moi. Biensure les enfants étaient tranquilles, mais aussi gênés. Comme le petit William, j'ai dû le mettre dans son aise afin de prendre de belle photo. D'ou l'aide d'un parent et d'un étranger (aux yeux de l'enfant) est nécessaire. Nous en avons déjà parlé dans un autre post, et je tiens à le rappeler, les enfants sont 100% plus confortable de faire les photos dans leur chez-soi avec le confort de leur environement. Je crois aussi que les parents sont plus à l'aise dû au fait qu'ils n'ont pas à ce soucier de ce que l'enfant touche ou s'il crit trop fort etc ! Bref, voici quelques photos du petit William et de sa soeur Alexia


Saturday, April 17, 2010

The little Alexia / La petite Alexia

E

Today, Alexia was our small model. She was a very attentive and quiet child. Her big blue eyes obtained beautiful pictures. She was so good at staying still that my lens seemed like a video camera on it's stand. I never had to move because she didn't budge unless told to. It was very surprising to have such an easy photo shoot when dealing with such a young child because they move so fast. Because her pictures were so fabulous, I find it almost necessary to show all of you. Here are some photos of this gorgeous little girl that has all the trumps to do a memorable and lasting photo. children are all different which includes their personalities. we get inspire by something that is special and authentic to that child.It's like a trip in the eyes of these small people where everything is new and perfect.

F


Aujourd'hui, Alexia a été notre petit model. Une enfant très attentionnée et tranquille comme tout. Ses grands yeux bleus captaient la lentille de la caméra et la fixait sans même bouger. D'une facilité surprenante, les photos sont sorties fabuleusement. Peut en faut-il pour vous le démontrer. Voici quelques photos de cette belle enfant qui a tout les atouts pour faire d'une photo, une photo mémorable et marquante. Les enfants sont tous différents et nous inspire quelque chose de spécial et d'authentique....C'est un voyage dans les yeux des petits êtres tout nouveaux, tout parfait.